Dag 12: Moab – Capitol Reef

Geplaatst op: 31 juli 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 12. Moab – Capitol Reef (30-7)

Ik begin even bij gisteravond. Toen hebben we ontzettend lekker pizza gegeten bij Zax en dat verdiend nog even een vermelding op deze blog J Daar kun je onbeperkt soep, salade en pizza eten voor $ 12,99 (oftewel 8 euro) per persoon. En het was heerlijk! Er lagen standaard al een stuk of 10 soorten pizzapunten klaar die je kon pakken en verder kon je al je wensen doorgeven aan de pizzabakkers, die er dan wat speciaals van maakten. Nog nooit zulke lekkere pizza gegeten, dus als er mensen meelezen die ook nog naar Moab gaan, ga zeker eten bij Zax!

Nu over naar vandaag. Na 3 nachten gaan we weer weg uit Moab. We vertrekken naar Capitol Reef, een nationaal park op zo’n drie uur rijden van Moab. Onderweg gaan we eerst naar Goblin Valley. Dat is een heel grappig park met allemaal kleine rotsformaties, een soort trollen of kabouterhuisjes, maar net wat je er in wilt zien. We zijn er al snel, zo rond half 11. Je mag overal tussen de rotsen doorlopen. Daardoor kun je ze van alle kanten goed bekijken.

Van bovenaf lijken ze heel klein, maar als je er tussenstaat zijn ze toch een stuk groter. Het is een heel leuk park om even een kijkje te nemen als je er toch langskomt. Binnen een uurtje ben je uitgekeken, maar het is wel heel apart om te zien.

Rond half 12 rijden we verder naar Capitol Reef. Vlak voor het park willen we stoppen bij een kleine boerderij, waar ze zelf geteelde groente en fruit verkopen, net als zelfgemaakt brood, kaas en koffie. De boerderij staat in de Trotter aangegeven, volgens de beschrijving in de reisgids is het een mooi klein boerderijtje met een prachtig uitzicht. Nou dat willen we weleens zien… Helaas valt het tegen. Het is echt heel klein, met een flinke bende er om heen. Om niet onbeleefd te zijn bestellen we toch maar een kop koffie.

Om half 1 rijden we Capitol Reef binnen. Het is een vrij rustig en niet zo groot park. Maar wel heel mooi! We picknicken in Fruita, een grote groene oase aan de Fremont River, waar we lekker tussen de bomen kunnen zitten met uitzicht op de rotsen. Daarna rijden we de scenic drive, een autoroute van zo’n 15 kilometer door een mooi deel van het park. We hadden nog een wandeling op de planning, maar daarvoor hebben we helaas te weinig tijd.

Rond 4 uur komen we aan bij onze slaapplaats voor de nacht, Austin’s Chuckwagon Motel. We hadden ons er niet zoveel bij voorgesteld, maar het is echt geweldig! Omdat de cabin die we in eerste instantie geboekt hadden vol is, krijgen we de family suite (dat wisten we thuis al wel). We hebben nu dus een grote woonkamer, keuken en drie slaapkamers. Plus ons eigen dakterras waar we zo lekker gaan barbecueën. En weer draadloos internet. Op veel plaatsen hebben we, net als hier, geen bereik met onze mobiele telefoons. Maar internet is bijna overal aanwezig. Dit is wel de leukste overnachtingplaats tot nu toe!

We beschrijven voor jullie elke dag wat we meemaken, maar in die verslagen kunnen we natuurlijk lang niet alles kwijt. Hieronder daarom een paar grappige weetjes (door Gijs):

–          Ze zijn heel streng met alcohol. Wij (Gijs en Kelly) krijgen geen drank zonder paspoort te laten zien, je mag hier pas drinken vanaf 21 jaar. Ze moeten iedereen waarvan ze denken dat ze onder de 40 zijn om legitimatie vragen.

–          Utah (waar we nu zijn) is nóg strenger. Daar mag je pas sinds 2 jaar (!) überhaupt alcohol in een bar of restaurant drinken zonder lidmaatschapskaart van betreffende gelegenheid.

–          Ook kunnen caféhouders een boete van $ 1.000.000 krijgen als ze drank schenken aan beschonken of minderjarige bezoekers.

–          Utah is ook de enige staat in de USA waar bier van de tap (draft beer) maar 3,2% alcohol mag bevatten. Budweiser moest dus voor Utah speciaal haar bier aanpassen. Veel piesen, weinig dronken dus.

–          ‘Keep Your Lane’ is een veelgeziene term op de US highways. Het betekent eigenlijk dat je continu op dezelfde rijbaan moet blijven rijden. Rechts inhalen is hier dus ook heel normaal.

–          De maximum snelheden op de snelwegen zijn overigens niet erg hoog. Meestal 55 of 65 MPH (95-105 KMH). Dat komt waarschijnlijk omdat er soms ineens een kruising opduikt midden op de snelweg.

–          In de USA is het heel normaal dat je ijs bij een tankstation of supermarkt koopt. Niet de bolletjes die je in NL op een hoorntje krijgt, maar ijsblokjes in een enorme zak. De kleinste maat zak past net in onze toch redelijk grote koelbox (cooler). Ook in elk motel kun je een emmertje ijs halen om je blikjes (bier) in te doen.