Dag 19: Lee Vining – Yosemite

Geplaatst op: 7 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 19. Lee Vining – Yosemite National Park (6-8)

Vandaag vertrekken we naar het laatste nationale park dat we deze vakantie gaan bezoeken; Yosemite. Vanuit Lee Vining is het niet ver. Maar we maken eerst een omweg naar Bodie, een oud goudzoekersstadje dat in 1940 helemaal verlaten is, maar de huisjes zijn sindsdien in stand gehouden. Lang niet alles staat nog overeind, door verschillende branden in de afgelopen jaren is maar 5 procent van het dorp behouden gebleven. Het is wel allemaal in originele staat, rangers onderhouden het door dingen te verstevigen die op instorten staan, maar verder doen ze er niets aan.

En dat blijkt. Want in de huisjes, waar je door de raampjes in kan kijken, is alles nog precies zoals de bewoners het hebben achtergelaten. Kleren hangen nog aan de haakjes in de badkamer, borden en bekers staan nog op tafel en er ligt nog een krant uit 1940. Het lijkt net of de mensen ineens hebben besloten weg te gaan en hun hele hebben en houden hebben achterlaten. Heel leuk om allemaal te zien!

Na een uurtje hebben we alles bekeken en gaan we door naar Yosemite. We rijden via de Tioga Pass, een hele mooi weg die het park in voert. Het grootste deel van het jaar is de weg afgesloten, omdat er dan meters sneeuw op ligt. Hij ligt ook op ruim 3 kilometer hoogte. Dit jaar is de weg pas eind juni opengegaan, zo laat is dat afgelopen jaren niet geweest, meestal is het eind mei of begin juni.

Het is druk op de weg, bij de ingang staan we zelfs even in de file. Dit is een van de populairste en drukst bezochte parken van Amerika. De drukte is niet echt leuk, het neemt wel een beetje de schoonheid van het park af. Ik zie het dan ook somber in voor de komende 3 dagen die we hier blijven. Maar bij Olmsted Point verandert die mening. Vanaf hier heb je een heel mooi uitzicht op de Half Dome, een bekende rots in het park. En als je 500 meter loopt is het uitzicht nog veel mooier. Dat doen we. En gelukkig heel veel mensen niet. We hebben al snel in de gaten dat we voor wat rust gewoon een stukje moeten lopen. En dan is het hier toch wel erg mooi.

We rijden door naar de vallei waar we de komende nachten slapen en waar alle voorzieningen zijn. Onderweg stoppen we bij tunnel view. Daar heb je een prachtig uitzicht over de vallei, een uitzicht dat op veel foto’s voorkomt. In het uitzicht zit ook een grote waterval, de Bridalveil Falls. Meestal staat die droog in juli en augustus, maar we hebben geluk. Door de hevige sneeuwval van de afgelopen winter stroomt ie nog volop. Prachtig gezicht!

Wederom in de file rijden we verder de vallei in. Gelukkig haken al snel veel auto’s af, zij moeten het park weer uit, omdat er niet heel veel overnachtingsplekken zijn. Wij hebben onze tent ook al in oktober geboekt, daarna was alles al heel snel volgeboekt. Rond 5 uur zijn we bij onze tent. Tsja, dat is even slikken na al die mooie hotels van de afgelopen weken. Het is gewoon een simpele tent met 3 bedden, meer niet. En dat kost dan 150 dollar per nacht… Moeten we ook nog douchen en naar de wc in het toiletgebouw. Met als klap op de vuurpijl ook nog een huilende baby in de tent naast ons. Mocht er nog enige twijfel zijn, Gijs en ik weten het nu zeker;  wij gaan nooit meer kamperen.

Gelukkig went het wel en gaan we er gewoon het beste van maken. Er is namelijk een heel groot voordeel aan, we hoeven nu niet elke dag anderhalf uur heen en terug te rijden om op alle mooie plekjes van het park te komen.