Dag 24: San Francisco

Geplaatst op: 12 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 24. San Francisco (11-8)

Vandaag is onze laatste volledige dag in San Francisco. We gaan allemaal even onze eigen gang. Gijs en ik slapen eerst een beetje uit en gaan rond 10 uur op pad. We willen nog naar Union Square en wat winkelen. De koffer is al aardig vol, maar er kan altijd nog wat bij natuurlijk. In veel delen van de stad vonden we het rustig, maar hier is er eindelijk wat van te merken dat je in een grote stad bent.

We doen nog wat mooie aankopen en nemen dan de Bart, soort metro, naar de Best Buy. Dat is de keten waar we in New York de tomtom hebben gekocht die ons tijdens onze rondreis goed de weg heeft gewezen. Maar in New York had Gijs al gezien dat je alle producten binnen 30 dagen terug kan brengen. We weten niet of dat ook voor een gebruikte tomtom geldt, maar we wagen het er op. Het is niet echt een prettig buurtje waar we doorheen lopen, hoop dubieuze types op straat. Voor het eerst eigenlijk, dat we dit tegenkomen. Maar het blijkt niet voor niks, zonder problemen wordt het aankoopbedrag teruggestort op onze creditcard, ideaal! Drie weken lang gratis een navigatie gebruikt, als je die er bij de auto bij huurt kost het 250 euro.

We gaan weer terug naar Union Square en lopen richting ons hotel. Het is druk op straat, het is lunchpauze en dat betekent dat iedereen de kantoorgebouwen uitkomt om op straat te lunchen. Leuke traditie! Wij doen er gewoon aan mee, kopen een broodje bij de Subway en gaan op een trapje in de zon zitten. ’s Middags doen we het rustig aan, even relaxen.

Om half 5 gaan we weer met z’n vieren op pad. Eerst wat eten op Fishermans Warff en daarna doen we de avondtoer naar Alcatraz. De boot vertrekt om kwart voor zeven en binnen een halfuurtje zijn we op het gevangeniseiland. Het is een beetje een oude bende, maar wel heel bijzonder om hier te zijn. Een gids vertelt onderweg al vanalles over de geschiedenis van Alcatraz en dan staan we midden in de cellenblokken. Hier begint een audiotoer. Iedereen krijgt een koptelefoon op en kan in z’n eigen taal naar uitleg luisteren, terwijl we een route door de gevangenis volgen. Het is er zelfs in het Nederlands, maar Gijs en ik kiezen de Engelse versie, omdat hier oud-gevangenen en medewerkers het verhaal doen.

Het is heel indrukwekkend. Moet geen pretje zijn geweest om hier te zitten. Maarja, dan hadden ze zich ook maar moeten gedragen. Het valt op dat er geen moordenaars of verkrachters bij zaten. De toer duurt driekwartier en we komen door alle delen van de gevangenis. Heel bijzonder! Na afloop kunnen we er zelf nog wat rondkijken. Later begint een toer over de ontsnapping van drie gevangenen. Die is buiten. Het is behoorlijk koud, maar zo in het donker is het wel extra leuk. Drie mannen hebben in 1962 een ontspanningspoging gedaan en daarna is nooit meer wat van ze vernomen. Het enige dat ze weten is dat ze de zee op zijn gegaan. Het zou kunnen dat ze in San Francisco zijn aangekomen of op een eiland. Maar de kans is groter dat ze verdronken zijn in het koude water met de sterke stroming.

Om half 10 varen we weer terug naar San Francisco. We hebben een mooi uitzicht op de verlichte skyline van de stad. Dit was een mooie laatste avond van deze geweldige vakantie!

Inmiddels is het vrijdagochtend. Koffers staan ingepakt klaar op onze kamer en we kunnen nog even internetten in het business center van het hotel. Over een half uur gaan we met de taxi naar het vliegveld en dan zit het er op. Na tien uur vliegen en negen uur tijdsverschil zijn we morgen om 11 uur (Nederlandse tijd) weer thuis. Dat zal even wennen zijn!