Dag 25: San Francisco – Huis

Geplaatst op: 14 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 25. San Francisco – Huis (12-8/13-8)

En toen waren we weer thuis. Dat is even wennen zeg! Ten eerste het weer, het regent al de hele dag en het is maar een graad of 20. Doe mij maar die 35 graden met zon die we gemiddeld de hele vakantie hebben gehad. Ook die jetlag is wel te merken, best vermoeiend om na 10 uur in het vliegtuig 9 uur tijdsverschil te overbruggen.

Maar even terug naar vrijdag, om het verslag goed af te maken, toen we nog in San Francisco waren. We kunnen uitslapen en rustig onze spullen pakken, voordat we om 11 uur uitchecken uit ons hotel. De taxi was donderdagavond al besteld, die komt keurig om kwart over 11 voorrijden. Binnen een half uur zijn we op het vliegveld. Het inchecken gaat snel en net als op de heenweg krijgen we 4 plaatsen naast elkaar in het midden van het vliegtuig.

Doordat we vroeg zijn moeten we nog zo’n 3 uur wachten, maar de tijd gaat snel met het eten van een broodje en het spelen van een potje kaarten. Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd en om 3 uur zijn we op weg naar huis. Air Berlin heeft alles weer keurig voor mekaar qua service met eten en drinken. Maar toch is het een lange saaie vlucht. Door het tijdsverschil is het in Nederland al middernacht als we vertrekken. Omdat we in het goede ritme moeten komen, moeten na zo’n 3 uurtjes vliegen alle luiken dicht en lichten uit, zodat mensen kunnen slapen. Opzich een goed idee, ware het niet dat slapen, rechtop in een stoel waar je 10 uur in zit, niet zo makkelijk gaat. We doen dus amper een oog dicht. Maar goed, morgen slapen we wel weer verder.

Om half 11 Nederlandse tijd landen we in Dusseldorf, bijna thuis! Helaas is er nog een flinke file onderweg, waardoor we langer onderweg zijn dan gepland. Maar eenmaal thuis staan pap en mam al op ons te wachten met een lekkere lunch. De poezen zijn blij dat we er weer zijn, dus zo is het best fijn thuis komen!

Inmiddels is het zondagavond. We zijn redelijk over de jetlag heen, zo nog een keer vroeg naar bed en dan zitten we vast weer in het goede ritme. En dat moet ook, want morgen moet er weer gewerkt worden.

Na een jaar van voorbereiding en plannen maken kunnen we nu terugkijken op een fantastische reis. In 25 dagen hebben we de meest uiteenlopende dingen gezien. De meesten bizar mooi en bijzonder. We hebben 1657 foto’s op onze laptop staan, en dat is niet eens alles. Tijdens de reis hebben we er al veel weggegooid en de mooisten uitgezocht. We zullen het jullie besparen ze allemaal te laten zien en eerst een mooi digitaal fotoalbum maken.

Wij hebben een fantastische reis gehad. Bijna alles gezien en gedaan wat we wilden en nergens problemen gehad. Het liep super soepel. We hebben zoveel moois gezien dat het bijna niet aan te geven is wat het mooiste was. Dat is ook voor iedereen verschillend. Voor mij was de Grand Canyon wel het mooiste en meest indrukwekkende wat we gezien hebben. De Fiery Furnace wandeling Arches het leukste wat we gedaan hebben en Zion National Park in z’n totaal het mooiste park wat we bezocht hebben. Maar ook de luxe van Las Vegas was geweldig, het was super om weer terug te zijn in New York en ook alle andere dingen die we onderweg gezien hebben waren prachtig.

Voor mensen die meelezen en de reis nog willen gaan maken nog een tip. Boek de complete reis zelf! Met hulp van het forum op allesamerika.com is dat heel makkelijk te doen. Onderweg zijn we door veel plaatsen gekomen die reisbureaus aanbieden als overnachtingsplek en de meesten zijn echt heel slecht gelegen.

Bedankt voor al jullie reacties op onze verslagen, dat was ontzettend leuk om telkens weer te lezen en hield het ook leuk om elke dag weer een nieuw verslag te maken!

Dag 24: San Francisco

Geplaatst op: 12 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 24. San Francisco (11-8)

Vandaag is onze laatste volledige dag in San Francisco. We gaan allemaal even onze eigen gang. Gijs en ik slapen eerst een beetje uit en gaan rond 10 uur op pad. We willen nog naar Union Square en wat winkelen. De koffer is al aardig vol, maar er kan altijd nog wat bij natuurlijk. In veel delen van de stad vonden we het rustig, maar hier is er eindelijk wat van te merken dat je in een grote stad bent.

We doen nog wat mooie aankopen en nemen dan de Bart, soort metro, naar de Best Buy. Dat is de keten waar we in New York de tomtom hebben gekocht die ons tijdens onze rondreis goed de weg heeft gewezen. Maar in New York had Gijs al gezien dat je alle producten binnen 30 dagen terug kan brengen. We weten niet of dat ook voor een gebruikte tomtom geldt, maar we wagen het er op. Het is niet echt een prettig buurtje waar we doorheen lopen, hoop dubieuze types op straat. Voor het eerst eigenlijk, dat we dit tegenkomen. Maar het blijkt niet voor niks, zonder problemen wordt het aankoopbedrag teruggestort op onze creditcard, ideaal! Drie weken lang gratis een navigatie gebruikt, als je die er bij de auto bij huurt kost het 250 euro.

We gaan weer terug naar Union Square en lopen richting ons hotel. Het is druk op straat, het is lunchpauze en dat betekent dat iedereen de kantoorgebouwen uitkomt om op straat te lunchen. Leuke traditie! Wij doen er gewoon aan mee, kopen een broodje bij de Subway en gaan op een trapje in de zon zitten. ’s Middags doen we het rustig aan, even relaxen.

Om half 5 gaan we weer met z’n vieren op pad. Eerst wat eten op Fishermans Warff en daarna doen we de avondtoer naar Alcatraz. De boot vertrekt om kwart voor zeven en binnen een halfuurtje zijn we op het gevangeniseiland. Het is een beetje een oude bende, maar wel heel bijzonder om hier te zijn. Een gids vertelt onderweg al vanalles over de geschiedenis van Alcatraz en dan staan we midden in de cellenblokken. Hier begint een audiotoer. Iedereen krijgt een koptelefoon op en kan in z’n eigen taal naar uitleg luisteren, terwijl we een route door de gevangenis volgen. Het is er zelfs in het Nederlands, maar Gijs en ik kiezen de Engelse versie, omdat hier oud-gevangenen en medewerkers het verhaal doen.

Het is heel indrukwekkend. Moet geen pretje zijn geweest om hier te zitten. Maarja, dan hadden ze zich ook maar moeten gedragen. Het valt op dat er geen moordenaars of verkrachters bij zaten. De toer duurt driekwartier en we komen door alle delen van de gevangenis. Heel bijzonder! Na afloop kunnen we er zelf nog wat rondkijken. Later begint een toer over de ontsnapping van drie gevangenen. Die is buiten. Het is behoorlijk koud, maar zo in het donker is het wel extra leuk. Drie mannen hebben in 1962 een ontspanningspoging gedaan en daarna is nooit meer wat van ze vernomen. Het enige dat ze weten is dat ze de zee op zijn gegaan. Het zou kunnen dat ze in San Francisco zijn aangekomen of op een eiland. Maar de kans is groter dat ze verdronken zijn in het koude water met de sterke stroming.

Om half 10 varen we weer terug naar San Francisco. We hebben een mooi uitzicht op de verlichte skyline van de stad. Dit was een mooie laatste avond van deze geweldige vakantie!

Inmiddels is het vrijdagochtend. Koffers staan ingepakt klaar op onze kamer en we kunnen nog even internetten in het business center van het hotel. Over een half uur gaan we met de taxi naar het vliegveld en dan zit het er op. Na tien uur vliegen en negen uur tijdsverschil zijn we morgen om 11 uur (Nederlandse tijd) weer thuis. Dat zal even wennen zijn!

Dag 23: San Francisco

Geplaatst op: 11 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 23. San Francisco (10-8)

Vandaag gaan we fietsen door de stad. Dus gaan we eerst op pad naar de fietsverhuur. Na een korte uitleg kunnen we op pad. We fietsen langs het water naar de Golden Gate Bridge. Deze bekende brug willen we natuurlijk wel opfietsen. Het is geen makkelijk tochtje, want in heel San Francisco gaat het flink bergop en af. Als we net op pad zijn hebben we een mooi zicht op Alcatraz. Hier hebben we morgenavond een rondleiding.

Al gauw komt ook de brug in beeld. Mooi om te zien! We zijn redelijk bijtijds, rond half 10, en nu is de brug nog goed zichtbaar. De stad ligt namelijk bijna altijd in de mist, waardoor de bovenkant van de brug door de wolken niet meer te zien is. Maar nu is in ieder geval het eerste deel goed zichtbaar. Na een flinke klim staan we aan de voet van de brug. Het is hier heel druk, maar we kunnen er mooi tussendoor fietsen. De brug is ongeveer 2 kilometer lang. Aan de andere kant van de brug is het flink bewolkt en behoorlijk koud. Je kunt doorfietsen naar een ander stadje en vandaar de ferry terugnemen, maar wij fietsen de brug weer over om terug te komen in de stad.

We fietsen een groot deel langs de grote oceaan. Ook dit is best zwaar omdat het heel steil  omhoog gaat. Beenspieren goed getraind vandaag. In de middag komen we uit in het Golden Gate Park. Een heel groot park dat een flink deel van de stad beslaat. Er zit onder andere een groot museum in, een festivalterrein en een Japanse theetuin. Via het park gaan we naar Alamo Square. Daar staan de bekende gekleurde huisjes van de oude tv serie Full House. Heel leuk om te zien. Gelukkig gaan we nu een deel bergaf, dat schiet een stuk meer op.

Via de City Hall rijden we naar Lombard Street. Daar zit een super stijl kronkelig weggetje dat ook een echte toeristentrekpleister is. Natuurlijk willen we dat zien. Maar eerst moeten we heel steil omhoog om er te komen. Auto’s staan er al in de file, veel mensen willen het weggetje met de eigen auto rijden. Dat is een beste hellingproef. Ook voor ons. Fietsen is hier echt niet mogelijk, we lopen naar boven. De meeste toeristen maken een foto van bovenaf en gaan dan weer weg. Maar als echte Hollanders willen we die steile weg natuurlijk met de fiets doen. Veel mensen kijken ons gek aan, maar het lukt om veilig beneden te komen.

Na ruim 6 uur op de fiets zijn we het zat. We brengen de fietsen terug naar de verhuur en drinken wat op Fishermans Warff. Ook hebben we eindelijk de bekende zeeleeuwen gevonden. Ze liggen lekker in de zon op een pier. Super leuk gezicht, die beesten hier midden in de stad in de drukte.

Tussen de middag hebben we al een hamburger gegeten, dus ons diner bestaat vanavond uit een broodje bij de subway. En nu hebben we een rustavond op de hotelkamer, even niksen zodat we nog enigszins uitgerust thuis komen… Maar we kunnen iedereen die naar San Francisco aanraden een dag een fiets te huren, want dit is een super leuke manier om de stad te bekijken!

Dag 22: Yosemite – San Francisco

Geplaatst op: 10 augustus 2011 door Gijs in Uncategorized

Dag 22. Yosemite – San Francisco

Na 3 nachten gaan we onze tent verlaten! Fijn! Want ondanks dat het een groot voordeel is om midden in het park te zitten, slapen in Curry Village doen we nooit meer. Gelukkig hebben we de laatste 3 nachten een mooi hotel in San Francisco om de reis goed af te sluiten.

Nog even terug naar Yosemite. Want is wel een heel mooi park! Vanmorgen gaan we nog een wandeling maken, in de Tuolomne Grove. Daar staan hele grote Sequoia bomen. En die willen we nog wel even bekijken. Dus nadat we onze koffers weer ingepakt hebben stappen we in de auto richting de uitgang van het park. De bomen liggen op weg hier naartoe. We moeten nog wel een flinke wandeling maken om er te komen. De heenweg is een makkie, anderhalve kilometer stijl naar beneden.

Na 20 minuten komen we bij de eerste Giant Sequoia. Inderdaad flink groot! Maarja, het blijft een boom. Niet heel spectaculair eigenlijk. We lopen nog een stuk door, naar een andere reuzenboom. Hier zit een gat onderin de stam, waar je doorheen kan lopen. We maken wat foto’s met onszelf erbij, zodat je de verhouding goed kunt zien. Best leuk, maar zeker niet het meest bijzondere wat we deze reis hebben gezien. Dus gaan we weer terug naar de auto. Dat valt niet mee, want wat op de heenweg een makkie was, is nu een flinke klim.

Rond 11 uur rijden we de weg weer op, op naar San Francisco! Onderweg is niet veel bijzonders te zien. We verlaten de bergen en rijden door grote vlakten die ontzettend dor zijn. Hier is het nog 30 graden. Maar het moet nog flink afkoelen, want in San Francisco is het ’t hele jaar rond de 18 graden. Daar kunnen we ons nu nog niets bij voorstellen. We rijden verder door een gebied vol fruitbomen en wijnstronken, hier wordt dus de lekkere rosé gemaakt die we al 3 weken drinken…

Naarmate we dichter bij San Francisco komen wordt het drukker op de weg, maar het is goed te doen. Gijs en Gerard rijden ons ook deze laatste etappe weer perfect naar onze eindbestemming. Rond 3 uur zijn we bij ons hotel, Le Meridien. Van dezelfde keten als het hotel waar we 3 weken geleden in New York sliepen.

Gijs en Gerard gaan gelijk weer verder, zij moeten de auto inleveren op het vliegveld. Deze laatste dagen in de stad hebben we geen auto nodig. Marjan en ik checken in, we hebben 2 prachtige kamers. Wat een luxe na die tent! Rond 5 uur zijn Gijs en Gerard weer terug, auto veilig afgeleverd. We relaxen even op de kamer en daarna gaan we op pad.

We lopen naar Fishermans Warff. Vanuit ons hotel is dat ongeveer 20 minuten lopen. We lopen langs de haven. Mooi uitzicht over het water en op de Bay Bridge. Op een gegeven moment vangen we een eerste glimp op van Alcatraz. Die voormalige gevangeniseiland gaan we donderdagavond bezoeken. Ook zien we de eerste pieken van de Golden Gate Bridge, maar door de laaghangende bewolking, die heel normaal is in deze stad, kunnen we de bekende brug niet helemaal zien. Het is trouwens behoorlijk fris, een graad of 17. Dat is heel andere koek dan de 30-40 graden van de afgelopen weken. Niks aan!

Het is niet zo heel druk op straat, tot we bij Fishermans Warff aankomen. Daar heeft zo te zien heel San Francisco zich verzameld. En het is er ook heel leuk. Een grote pier vol met winkeltjes en restaurantjes, waar we lekker wat eten. We hebben nog geen zeeleeuwen gespot, maar die liggen achter op de pier, daar komen we morgen nog. We lopen terug naar het hotel. Marjan en Gerard gaan vast naar hun kamer, wij gaan nog even naar de supermarkt om wat inkopen te doen, zodat we morgenochtend wat te eten hebben en zo een wijntje kunnen drinken. Nu op de hotelkamer en toch maar voor flink wat dollars internet genomen tot morgenavond. Kunnen we jullie in ieder geval nog van 2 reisverslagen voorzien. Morgen gaan we fietsen over de Golden Bridge en door de rest van de stad. Morgen kunnen jullie zien en lezen hoe het was.

Dag 21: Yosemite

Geplaatst op: 8 augustus 2011 door Gijs in Uncategorized

Dag 21. Yosemite (8-8)

Na opnieuw een koude nacht, met voor iedereen weinig slaap, gaan we bijtijds op pad naar Glacier Point. Glacier Point ligt hemelsbreed nog een kilometer van onze tent, maar de weg naar de ruim 2200 meter hoge piek slingert de hele vallei door. Daarom verwachten we zeker wel een uur aan het rijden te zijn. Onderweg zien we wat we al 2 dagen roken: vuur en rook van de (kleine) bosbrand die al twee weken woedt. Bordjes langs de kant van de weg stellen ons echter gerust: het is een ‘gecontroleerde brand’ en we worden dan ook geadviseerd geen 911 te bellen. De tocht naar Glacier Point leidt ons precies over de weg die door de brandweer wordt gecontroleerd en we zien het soms zelfs in de berm branden.

Voor Glacier Point is nog een uitkijkpunt, het Washburn Point. Hier stoppen we en maken we foto’s. Het prachtige uitzicht op de Vernal Falls en de Nevada Falls, waar we gisteren naartoe zijn gelopen, is verbluffend. Gelukkig hebben we hier geen last van de rook, die precies aan de andere kant van de vallei hangt. 5 minuten verder ligt dan Glacier Point. Wát een uitzicht over de complete vallei! Omdat we mooi op tijd zijn is het nog niet zo druk en geeft de zon de rotsen een mooie kleur. Op de foto’s zie je de Lower en Upper Yosemite Falls (de op 3 na hoogste waterval ter wereld, foto 2 en 4), de aparte Half Dome (de rots die een pet op lijkt te hebben), en de Vernal en Nevada Falls, de bredere watervallen (foto 3). Op Half Dome ziet Gerard met zijn verrekijker zelfs mensen plat op hun buik liggen om over de rand naar beneden te kijken. Mafketels!

Voordat we weer vertrekken vraag ik aan een Park Ranger waarom er eergisteren een helicopter met een reddingswerker eronder over de vallei vloog. We zagen dit tijdens het barbecueën. Eerst vloog de heli over met de reddingswerker, vervolgens kwam de heli terug en hield de man een brancard vast. Het bleek dat ze een lichaam van een van de vermiste wandelaars hebben gevonden bij de Vernal Falls. Toen wij daar gisteren liepen zagen we al telkens pamfletten hangen waarop drie vermiste wandelaars stonden afgebeeld. Ze zijn 3 weken geleden op de een of andere manier in de rivier terecht gekomen en van de waterval naar beneden gevallen. Als je de foto’s van gisteren (en ook die van vandaag) bekijkt mag je aannemen dat de andere 2 ook niet levend zullen worden teruggevonden. De rivier lijkt bovenaan de waterval nog een lief meertje, maar is absoluut niet geschikt om te zwemmen. Dat staat dan ook overal aangegeven.

Rond 11.30 zijn we weer terug in de vallei en gaan we picknicken bij de Merced River. Een prachtige plek, als je de vervelende eekhoorns en vogels even niet meetelt. Na het eten gaan we terug naar onze tent om alle spullen vast op te ruimen, morgen is het vertrek naar San Francisco alweer.

Kelly attendeert mij er op dat ze nog niets verteld heeft over de beren in Yosemite. Yosemite staat bekend om de grote berenpopulatie en je wordt er hier dan ook overal aan herinnert dat ze aanwezig zijn.  Een paar feiten:
– Beren zijn in principe schuw, en moeten dat ook blijven. Als ze te veel met mensen in aanraking zijn gekomen worden ze des te gevaarlijker.
– Beren zijn gigantisch slim en kunnen met speels gemak een auto openbreken om wat eten of drinken te jatten. Elk jaar worden in Yosemite 1000 (!) auto’s opengebroken door beren.
– ’s Avonds of snachts worden de parkeerplaatsen en tenten door patrouillerende rangers bewaakt om beren weg te jagen. Zo blijft hun natuurlijke angst voor mensen bestaan.

De regels zijn voor bezoekers dan ook erg streng:
–  Eten, drinken en alle andere geurende artikelen, zoals zeep en shampoo mogen niet in de auto of in de tent achter blijven, maar moet worden bewaard in een zogenoemde ‘bearbox’, die een aparte handgreep heeft om te openen. Net te klein voor een berenklauw denk ik.
– Koken mag maar op 1 plek bij onze accommodatie, niet bij de tenten.
– De snelheidslimiet in het hele park is 35 mijl per uur. Dit om te voorkomen dat er een berenvel op de rijbaan ligt als je met je SUV bent gepasseerd.

Oh ja, in het parkkrantje staat wat je moet doen als je wordt aangevallen door een beer. Terugvechten. Ah, bedankt! Goeie tip!

Dag 20: Yosemite

Geplaatst op: 8 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 20. Yosemite (7-8)

Vandaag gaan we het eerste voordeel van onze tent ervaren. We gaan een lange wandeling maken en vanuit onze tent hoeven we slechts 20 minuten te lopen om bij de start van de wandeling te komen. We gaan naar de Vernal Falls lopen, een grote waterval. Het is ongeveer 6,5 kilometer met een flink hoogteverschil.

Omdat we vroeg zijn, is het nog niet zo druk op het pad. De mensen die buiten het park logeren zijn nog onderweg om hier te komen. Het eerste stuk gaat gelijk flink bergop, een stijgingspercentage van zo’n 8 procent. Het is nog wel makkelijk, alles gaat over asfalt. Na zo’n 1,5 kilometer komen we bij een brug. Vandaar heb je al een heel mooi zicht op de waterval, die van grote hoogte naar beneden stort. Ook hier hebben we geluk met de sneeuw van afgelopen winter, hij stroomt nu een stuk harder dan hij anders zomers doet.

Veel mensen haken hier af, wij gaan verder. Nu wordt het lastiger. Via rotsen gaan we verder omhoog. We komen steeds dichter bij de top van de waterval. Vanaf hier word je ook best nat, omdat het water het pad op wordt geblazen door de wind. Ook de rotsen worden nat, dus het is goed uitkijken waar je loopt. Het is best een zware klim, maar het is de moeite waard. Want boven hebben we een prachtig uitzicht! We zien hoe het water tientallen meters naar beneden stort. En door het uitwaaiende water en de zon is er een prachtige regenboog te zien. Hier blijven we een poosje staan kijken.

Nu moeten we natuurlijk ook weer naar beneden. We nemen niet dezelfde weg, omdat de gladde rotsen extra gevaarlijk zijn als je er over naar beneden moet. Dus nemen we een ander pad. Iets verder lopen en we moeten ook weer een stuk omhoog voor we kunnen dalen, maar wel wat veiliger en makkelijker. Na 4 uur lopen zijn we weer beneden.

We eten een broodje in onze tent en inmiddels zitten we lekker bij het zwembad. We doen een rustmiddag. Bij de bar hebben we internet, dus daar kan ik dit verslag zo online zetten. Ik weet nog niet hoeveel foto’s er bij komen. Het kunnen er net zoals de afgelopen dagen slechts enkelen zijn, want het internet is hier overal vrij langzaam. Dus het duurt te lang om de foto’s te uploaden. Maar de rest krijgen jullie wel te zien als we weer thuis zijn.

Dag 19: Lee Vining – Yosemite

Geplaatst op: 7 augustus 2011 door Kelly in Uncategorized

Dag 19. Lee Vining – Yosemite National Park (6-8)

Vandaag vertrekken we naar het laatste nationale park dat we deze vakantie gaan bezoeken; Yosemite. Vanuit Lee Vining is het niet ver. Maar we maken eerst een omweg naar Bodie, een oud goudzoekersstadje dat in 1940 helemaal verlaten is, maar de huisjes zijn sindsdien in stand gehouden. Lang niet alles staat nog overeind, door verschillende branden in de afgelopen jaren is maar 5 procent van het dorp behouden gebleven. Het is wel allemaal in originele staat, rangers onderhouden het door dingen te verstevigen die op instorten staan, maar verder doen ze er niets aan.

En dat blijkt. Want in de huisjes, waar je door de raampjes in kan kijken, is alles nog precies zoals de bewoners het hebben achtergelaten. Kleren hangen nog aan de haakjes in de badkamer, borden en bekers staan nog op tafel en er ligt nog een krant uit 1940. Het lijkt net of de mensen ineens hebben besloten weg te gaan en hun hele hebben en houden hebben achterlaten. Heel leuk om allemaal te zien!

Na een uurtje hebben we alles bekeken en gaan we door naar Yosemite. We rijden via de Tioga Pass, een hele mooi weg die het park in voert. Het grootste deel van het jaar is de weg afgesloten, omdat er dan meters sneeuw op ligt. Hij ligt ook op ruim 3 kilometer hoogte. Dit jaar is de weg pas eind juni opengegaan, zo laat is dat afgelopen jaren niet geweest, meestal is het eind mei of begin juni.

Het is druk op de weg, bij de ingang staan we zelfs even in de file. Dit is een van de populairste en drukst bezochte parken van Amerika. De drukte is niet echt leuk, het neemt wel een beetje de schoonheid van het park af. Ik zie het dan ook somber in voor de komende 3 dagen die we hier blijven. Maar bij Olmsted Point verandert die mening. Vanaf hier heb je een heel mooi uitzicht op de Half Dome, een bekende rots in het park. En als je 500 meter loopt is het uitzicht nog veel mooier. Dat doen we. En gelukkig heel veel mensen niet. We hebben al snel in de gaten dat we voor wat rust gewoon een stukje moeten lopen. En dan is het hier toch wel erg mooi.

We rijden door naar de vallei waar we de komende nachten slapen en waar alle voorzieningen zijn. Onderweg stoppen we bij tunnel view. Daar heb je een prachtig uitzicht over de vallei, een uitzicht dat op veel foto’s voorkomt. In het uitzicht zit ook een grote waterval, de Bridalveil Falls. Meestal staat die droog in juli en augustus, maar we hebben geluk. Door de hevige sneeuwval van de afgelopen winter stroomt ie nog volop. Prachtig gezicht!

Wederom in de file rijden we verder de vallei in. Gelukkig haken al snel veel auto’s af, zij moeten het park weer uit, omdat er niet heel veel overnachtingsplekken zijn. Wij hebben onze tent ook al in oktober geboekt, daarna was alles al heel snel volgeboekt. Rond 5 uur zijn we bij onze tent. Tsja, dat is even slikken na al die mooie hotels van de afgelopen weken. Het is gewoon een simpele tent met 3 bedden, meer niet. En dat kost dan 150 dollar per nacht… Moeten we ook nog douchen en naar de wc in het toiletgebouw. Met als klap op de vuurpijl ook nog een huilende baby in de tent naast ons. Mocht er nog enige twijfel zijn, Gijs en ik weten het nu zeker;  wij gaan nooit meer kamperen.

Gelukkig went het wel en gaan we er gewoon het beste van maken. Er is namelijk een heel groot voordeel aan, we hoeven nu niet elke dag anderhalf uur heen en terug te rijden om op alle mooie plekjes van het park te komen.